Oszustwa "na wnuczka" i "na policjanta". Nie daj się nabrać!
Seniorze, seniorko!
W związku z powtarzającymi się przypadkami oszustw, których ofiarami stają się osoby starsze, samotnie zamieszkujące apelujemy do Państwa o zdrowy rozsądek w kontaktach z osobami telefonującymi do Was lub pukającymi do drzwi Waszych mieszkań.
Oszuści wchodzą do Państwa mieszkań pod różnym pretekstem np. z prośba o wodę, ofertą sprzedaży artykułów przemysłowych, powołują się na pracowników administracji, przedstawicieli różnych służb, urzędników, przedstawiając się jako np. listonosz, policjant, pracownik: ZUS, pomocy społecznej, pogotowia ratunkowego, gazowni, zakładu energetycznego albo innych instytucji. Powszechnym przykładem tego typu przestępstw są oszustwa lub kradzieże na tzw. „legendę”.
Pamiętajcie Państwo że oszuści są bezwzględni - umiejętnie manipulują rozmową, tak aby uzyskać jak najwięcej informacji, po czym doprowadzają do przypadków podejmowania z kont zgromadzonych oszczędności, nierzadko zaciągania kredytów.
Seniorzy, którzy nie są świadomi sytuacji w jakiej się znajdują, słysząc przez telefon, że czeka ich lub osobę im bliską jakieś niebezpieczeństwo, lub że mogą stracić wszystkie oszczędności życia ze względu na awarię zabezpieczeń bankowych, bezwzględnie i bez zastanowienia podejmują pieniądze
z banku i pozostawiają je w miejscu wyznaczonym i wskazanym przez oszusta. Najczęściej są to miejsca tj. : śmietniki, kontenery, ławki w parku, czy też pojazdy samochodowe, z myślą, że trafią do bezpiecznego policyjnego depozytu. I tutaj kontakt się urywa.
Co należy zrobić aby nie stać się ofiarą oszusta:
Jeżeli zgłosi się do Państwa osoba, osobiście lub telefonicznie, która będzie chciała żebyście przekazali jej gotówkę, bądź inne drogocenne przedmioty, możecie przypuszczać, że jest to próba oszustwa, ponieważ żadna służba, która zajmuje się ściganiem przestępczości nie może żądać od Państwa oddania wartościowych rzeczy.
Przypominamy, że nieumundurowany policjant na Waszą prośbę musi okazać legitymację służbową. Zawsze sprawdzajcie Państwo wiarygodność osób kontaktujących się w sprawie przekazania gotówki, dzwońcie do krewnych i weryfikujcie te informacje. W sytuacji gdy osoba, która się z Wami skontaktuje staje się natarczywa, natychmiast należy zadzwonić na Policję lub zaalarmować otoczenie.
We wszystkich przypadkach, które wydają nam się podejrzane należy kontaktować się z Policją, dzwoniąc na numer alarmowy 997 lub 112 (z telefonu komórkowego) przekazując jak najwięcej zapamiętanych szczegółów, np. wygląd nieznajomej osoby, numer rejestracyjny i markę samochodu, którym ewentualnie przyjechała, a w przypadku rozmowy telefonicznej – numer z wyświetlacza telefonu, datę i godzinę rozmowy.
Poznańscy policjanci
Data dodania 09 lipca 2020