Kontrole dotyczące właściwego gospodarowania odpadami komunalnymi na nieruchomościach zamieszkałych

Kontrole dotyczące właściwego gospodarowania odpadami komunalnymi na nieruchomościach zamieszkałych

Drodzy mieszkańcy,

Zauważyliśmy, że przepisy dotyczące obowiązkowej segregacji odpadów komunalnych  niestety nie są przestrzegane. Szczególnie problem ten jest widoczny w zabudowie wielorodzinnej. Dlatego też jesteśmy zmuszeni kontynuować prowadzenie kontroli selektywnej zbiórki odpadów. 

Uprzejmie informujemy, że w najbliższym czasie upoważnieni pracownicy Urzędu Miasta Luboń rozpoczną kontrole nieruchomości.  

Zakres przedmiotowy kontroli będzie obejmował przestrzeganie przez właścicieli nieruchomości zasad utrzymania czystości i porządku, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, w szczególności:

  • prowadzenie właściwej segregacji odpadów,
  • posiadanie kompostownika i kompostowania w nim bioodpadów (w przypadku właścicieli, którzy korzystają ze zwolnienia z opłaty z tytułu kompostowania odpadów w przydomowym kompostowniku),
  • kontrola zgodności liczby osób zadeklarowanej w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ze stanem faktycznym.


W przypadku stwierdzenia, że odpady zbierane są w niewłaściwy sposób, zostanie wszczęte postępowanie administracyjne w celu naliczenia opłaty podwyższonej za niedopełnienie obowiązku selektywnego zbierania odpadów.

Jeśli chodzi o właścicieli nieruchomości, którzy zadeklarowali kompostowanie bioodpadów, weryfikacji zostanie poddane faktyczne posiadanie kompostownika i kompostowanie w nim bioodpadów. Właściciel, który korzysta ze zwolnienia z tytułu kompostowania odpadów ulegających biodegradacji, a nie posiada kompostownika przydomowego, nie kompostuje bioodpadów stanowiących odpady komunalne w przydomowym kompostowniku lub uniemożliwia wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta lub upoważnionej przez niego osobie dokonanie oględzin nieruchomości, w celu weryfikacji posiadania kompostownika i kompostowania w nim bioodpadów,  otrzyma decyzję o utracie prawa do zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, od pierwszego dnia miesiąca, w którym stwierdzono wystąpienie co najmniej jednej z ww. przesłanek. Zgodnie z art. 6k ust. 4b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ponowne prawo do zwolnienia będzie przysługiwało po upływie 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.

Bardzo istotne jest także wskazanie prawidłowej liczby osób zamieszkujących na nieruchomości. Pamiętajmy o tym, że opłacie za gospodarowanie odpadami podlegają wszyscy mieszkańcy, także dzieci. Każdy z nas wytwarza odpady i dlatego każdy powinien uczciwie uiszczać opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Na gminie ciąży obowiązek zorganizowania odbioru odpadów komunalnych oraz pokrycia kosztów funkcjonowania systemu z opłat pobranych od mieszkańców. W sytuacji, gdy wytwarzamy odpady, a nie płacimy za nie, koszty wzrastają, przez co jest konieczność podnoszenia stawki opłaty za gospodarowania odpadami komunalnymi.


Data dodania 26 sierpnia 2024

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.