Zmiany w przepisach dotyczących dowodów osobistych i ewidencji ludności od 01.03.2015 r.
Weszły w życie przepisów wprowadzających System Rejestrów Państwowych, obejmujący rejestry PESEL, Dowodów Osobistych i aktów stanu cywilnego.
Od dnia 01.03.2015 r. do najważniejszych zmian, które czekają nas przy załatwianiu spraw związanych z ubieganiem się o nowy dowód osobisty należą:
1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego można składać w dowolnej gminie, a także drogą elektroniczną poprzez ePUAP (elektroniczną platformę usług administracji publicznej). Przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem ePUAP – wypełniony wniosek o wydanie dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego musi być opatrzony bezpiecznym podpisem uwierzytelnionym przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP.
Od 01.03.2015 r. obowiązują nowe formularze wniosków o wydanie dowodu osobistego w formie papierowej i elektronicznej.
2. Do wniosku o wydanie dowodu osobistego należy dołączyć zdjęcie sprzed maksymalnie 6 miesięcy. Fotografia będzie musiała spełniać takie wymagania, jak w przypadku paszportów.
3. Nie będzie obowiązku dołączania do wniosków odpisów aktów stanu cywilnego, choć jeśli jesteśmy w ich posiadaniu warto je wziąć do okazania.
4. Osoby, które kończą 18 lat będą mogły wystąpić o wydanie dowodu osobistego 30 dni przed datą urodzin, a nie jak dotychczas po ukończeniu 18 lat.
5. Dla osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni, wniosek będzie składał jeden z rodziców lub opiekun prawny. Przy składaniu wniosku wymagana będzie obecność dziecka, które ukończyło 5 lat. Nie będzie wymagana obecność dzieci poniżej tego wieku.
6. W nowym dowodzie osobistym nie będzie już podanego adresu zameldowania, koloru oczu, wzrostu oraz zeskanowanego podpisu posiadacza dowodu.
7. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia będzie ważny przez 10 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, będzie ważny przez 5 lat od daty jego wydania.
Również w sprawach związanych z meldunkami czekają nas zmiany. Do najważniejszych należą:
1. Zameldowania na pobyt stały lub czasowy powyżej 3 miesięcy nadal będziemy dokonywać osobiście lub przez pełnomocnika tylko w organie gminy, na terenie której zamieszkaliśmy. Przy zameldowaniu osób niepełnoletnich nie będzie już obowiązku przedkładania do wglądu odpisów aktów urodzenia. Po zameldowaniu wydawane będzie zaświadczenie ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania, jeśli na pobyt stały - bez opłaty z urzędu, przy pobycie czasowym - na wniosek osoby zainteresowanej za opłatą skarbową - 17 zł.
2. Wymeldowania można dokonać w dotychczasowym miejscu pobytu stałego lub czasowego, jednak będzie też możliwość zgłoszenia tego faktu drogą elektroniczną przez ePUAP. Dla przypomnienia dodam, że wymeldowania można również dokonać meldując się w nowym miejscu pobytu, co powoduje automatyczne wymeldowanie z poprzedniego miejsca pobytu
3. Zgłoszenia wyjazdu na stałe lub na pobyt czasowy powyżej 6 miesięcy poza granice Rzeczypospolitej Polskiej można dokonać osobiście, przez pełnomocnika lub drogą elektroniczną poprzez ePUAP.
4. Od dnia 01.03.2015 r. będą obowiązywały nowe formularze zgłoszenia zameldowania, wymeldowania i wyjazdu za granicę.
Urszula Kasprzak
Kierownik Wydziału Spraw Obywatelskich
Obrazy: msw.gov.pl
Data dodania 18 lutego 2015