Powołanie Rad Osiedli w Luboniu

Powołanie Rad Osiedli w Luboniu

 

MIASTO BLIŻEJ MIESZKAŃCÓW

POWOŁANIE RAD OSIEDLI W LUBONIU

 

Szanowni Państwo,

w tym roku obchodzimy 25 rocznicę odtworzenia w Polsce samorządu terytorialnego. Nie ulega wątpliwości, że rozwój samorządu jest jednym z kluczowych czynników, które przyczyniły się do demokratyzacji systemu politycznego w Polsce. Odwołanie się do idei samorządności należy dziś uznać za jeden z fundamentów ustrojowych III Rzeczypospolitej. Według zamierzeń twórców reform samorządowych podstawowymi celami ich wprowadzenia miała być decentralizacja państwa poprzez przeniesienie wielu zadań i kompetencji z centrum do jednostek samorządowych, a także budowa instytucji demokracji obywatelskiej. Założenie było bardzo proste – im bliżej obywatela zapadać będą decyzje, tym trafniej odpowiadać one będą na społeczne zapotrzebowanie.

Proces budowy samorządu terytorialnego w Polsce nie jest jednak skończony. Jednym z najważniejszych zadań jakie stoi przed nami dziś jest włączanie obywateli w proces podejmowania decyzji publicznych. Z inicjatywy mieszkańców Miasta Luboń przy wsparciu Burmistrz Małgorzaty Machalskiej pojawił się więc pomysł na wprowadzenie w Luboniu jednostek pomocniczych miasta, w postaci osiedli. Jak więc miałoby to wyglądać?

Zamierzeniem projektodawców byłoby wprowadzenie w Luboniu pięciu osiedli: Lasek, Lubonianka, Nowe Centrum Lubonia, Stary Luboń oraz Żabikowo. Szczegóły dotyczące podziału terytorialnego znajdziecie Państwa na załączonej mapie. Powołane do życia jednostki pomocnicze miałyby wykonywać szereg zadań, w tym przede wszystkim:

  • inicjować, wspierać oraz organizować działania mające na celu zaspokajanie potrzeb mieszkańców osiedla;

  • opiniować projekty budżetu Miasta i składać wnioski w tym zakresie;

  • uczestniczyć w komisjach konkursowych i przetargowych oraz w odbiorze robót budowlanych;

  • podejmować i wspierać działania na rzecz ochrony środowiska, przyrody i zieleni miejskiej;

  • współdziałać z organami Miasta, Policją, Strażą Miejską i Strażą Pożarną w zakresie utrzymania ładu, porządku publicznego, bezpieczeństwa oraz przeciwdziałania patologiom społecznym na terenie osiedla;

  • współdziałać z organizacjami społecznymi i administratorami nieruchomości;

  • zgłaszać wnioski i opinie do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;

  • opiniować projekty uchwał i innych rozstrzygnięć organów Miasta, w części dotyczącej osiedla m.in. w sprawach: zbywania nieruchomości, lokalizacji inwestycji miejskich, planu rzeczowego i finansowego budowy i remontów obiektów komunalnych, lokalizacji punktów handlowych, gastronomicznych, usługowych i targowisk oraz punktów sprzedaży i konsumpcji alkoholu;

  • i inne.

Funkcjonowanie osiedli finansowane byłoby z budżetu gminny. Każdego roku Rada Miasta Luboń, przygotowując projekt budżetu, przeznaczałaby określoną kwotę pieniędzy na rzecz poszczególnych jednostek pomocniczych. Wysokość przekazanych środków uzależniona byłaby od sytuacji budżetowej w Luboniu, a także liczby mieszkańców i powierzchni danego osiedla.

 

Jednostka pomocnicza miałaby posiadać dwa organy:

  • 9-osobową Radę Osiedla wybieraną w wyborach powszechnych na 4-letnią kadencję przez mieszkańców danego osiedla. Byłby to organ stanowiący i kontrolny
    z przewodniczącym Rady Osiedla na czele.

  • 3-osobowy Zarząd Osiedla wybierany przez Radę Osiedla (spośród swoich członków) na 4-letnią kadencję. Byłby to organ wykonawczy, na czele którego stałby Przewodniczący Zarządu Osiedla.

Działalność w organach miałaby mieć charakter społeczny. Istnieje jednak możliwość,
aby radni otrzymywali diety jako rekompensatę poniesionych kosztów. Nadzór nad funkcjonowaniem osiedli sprawowałaby Rada Miasta Luboń oraz Burmistrz Miasta Luboń.

Zanim jednak władze miasta zdecydują się na konkretne działania, chcielibyśmy zasięgnąć Państwa opinii na temat przygotowanego projektu. W związku z tym zwracamy się do Państwa z serdeczną prośbą o wypełnienie krótkiej ankiety w formie papierowej dołączonej do artykułu i pozostawienie jej w placówkach szkolnych na terenie naszego Miasta, bądź też w Urzędzie Miasta Luboń w terminie do 22.06. 2015 r. Istnieje również możliwość wypełnienia ankiety elektronicznie za pomocą FORMULARZA.

Oprócz tego odbędą się spotkania konsultacyjne w pięciu częściach naszego miasta. Zachęcamy Państwa serdecznie do wzięcia udziału. Harmonogram spotkań wygląda następująco:

  • Żabikowo, 9 czerwca 2015 r., godz. 18:30, Szkoła Podstawowa Nr 1

  • Nowe Centrum Lubonia, 10 czerwca 2015 r., godz. 18:30, Szkoła Podstawowa Nr 2

  • Lubonianka, 15 czerwca 2015 r., godz. 18:30, Szkoła Podstawowa Nr 2

  • Lasek, 17 czerwca 2015 r., godz. 18:30, Szkoła Podstawowa Nr 4

  • Stary Luboń, 18 czerwca 2015 r., godz. 18:30, Szkoła Podstawowa Nr 3

Nie ulega wątpliwości, że samorząd stał się znakomitą szkołą wyrobienia obywatelskiego i przyczynia się do budowy społeczeństwa obywatelskiego. 25 lat doświadczeń to dobry moment, aby wprowadzić w Luboniu kolejny element samorządności, jakim są jednostki pomocnicze. Państwa opinia jest dla nas bardzo cenna, bowiem to od Państwa zaangażowania i aktywności na rzecz naszego miasta i poszczególnych jego części zależy powodzenie całego przedsięwzięcia.

Liczymy na Państwa głos w tej sprawie!


Data dodania 05 maja 2015

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.